De problemen op Schiphol hebben luchtvaartmaatschappij KLM 175 miljoen euro gekost: 145 miljoen aan gemiste inkomsten en 30 miljoen aan compensatie voor passagiers wiens vluchten werden geannuleerd. Ook dochtermaatschappij Transavia liep om dezelfde redenen nog eens 55 miljoen euro mis.
Minder vluchten
In periode van juli tot en met september was de vraag naar vliegtickets groot, maar vanwege het personeelstekort op Schiphol, met name in de beveiliging, werden maximale aantallen passagiers ingesteld. Dat leidde tot het schrappen en verplaatsen van vluchten naar andere luchthavens zoals Rotterdam The Hague Airport. Tegelijkertijd werden er door KLM minder tickets verkocht aan uit Nederland vertrekkende passagiers.
Beperkingen houden aan
Ook de komende maanden zullen de beperkingen op Schiphol van kracht zijn. Eerder werd al bekend dat de luchthaven tot maart 2023 vlucht schrapt om de veiligheid van medewerkers en reizigers te waarborgen en een betrouwbaarder luchthavenproces te bieden. Inmiddels zijn luchtvaartmaatschappijen in gesprek met luchthaven Schiphol over compensatie voor alle problemen. Koepelorganisatie BARIN, vertegenwoordiger van de luchtvaartmaatschappijen, verwacht dat die gesprekken nog wel enkele weken zullen duren.