Omzet Picnic steeg naar ruim miljard, uitbreiding op Franse en Duitse markt volgende stap

Picnic

In 2023 steeg de omzet van de Nederlandse online supermarkt met 40 procent naar 1,25 miljard euro. Om in deze sneltreinvaart door te groeien krijgt het bedrijf opnieuw een forse injectie van investeerders. De 355 miljoen euro waar het om gaat, is bestemd voor uitbreiding in Frankrijk en Duitsland.

Expansie

Picnic rijdt met de elektrische bezorgwagens al rond in Berlijn, Hamburg en Parijs, maar wil naar meer Duitse en Franse steden. Een belangrijk deel van de groei van afgelopen jaar was ook toe schrijven aan het buitenland. In Hamburg steeg de omzet het snelst. Het bedrijf richt haar pijlen dan ook met name op de Duitse markt, omdat er in Duitsland simpelweg vijf keer zoveel inwoners zijn als in Nederland. En ook voor Frankrijk geldt dat er in de komende jaren nog voldoende groeimogelijkheden zijn.

Daarvoor moet er wel geld worden gestoken in de uitbreiding naar nieuwe steden waar Picnic consumenten aan het online bestellen van boodschappen wil krijgen. Het gaat dan om nieuwe logistieke centra, hubs, elektrische auto’s en robotisering.

Robotisering

Het distributiecentrum in Utrecht is bijna volledig gerobotiseerd en kan 150.000 klanten per week van boodschappen voorzien. De kosten voor die robotisering bedroegen zo’n 100 miljoen euro, vertelt Michiel Muller, ceo van Picnic. Omdat het schrijven van de software intern gebeurt en er ervaring is opgedaan in Utrecht, verwacht hij wel dat de kosten voor andere vestigingen lager zullen uitvallen.

Door die automatisering kan er wel twee tot vier keer meer omzet uit dezelfde vestiging worden gehaald, omdat het verzamelen van orders dan sneller kan. In het magazijn in Dordrecht wordt nu gewerkt aan de robotisering en uiteindelijk zullen in Nederland alle magazijnen van waaruit klanten worden beleverd geautomatiseerd zijn, aldus Muller.

Nog niet winstgevend, wel groei

Hoewel het bedrijf nog altijd niet winstgevend is, bleef Picnic in tegenstelling tot andere relatief nieuwe bezorgdiensten wel groeien, en snel. Hoeveel verlies er in het afgelopen jaar is geleden zal later bekend worden gemaakt. In 2022 was het verlies 209 miljoen euro.

Geldschieters Bill en Melinda Gates

Picnic startte in 2015 met bezorging in Amersfoort en breidde daarna uit naar andere steden. In 2018 ging het bedrijf voor het eerst de grens over. De vorige keer dat het bedrijf geld ophaalde bij investeerders was in 2021. Onder de geldschieters zaten onder meer de Duitse supermarktketen Edeka en de Bill & Melinda Gates Foundation.

Omzet Picnic steeg naar ruim miljard, uitbreiding op Franse en Duitse markt volgende stap

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven