Klantcases

We hebben hier 2 verschillende cases klaar staan voor u. Case 1 gaat over een groot reclamebureau en case 2 over een groothandel. 

Case 1: Een groot reclamebureau

Een groot reclamebureau

De directeur van een groot reclamebureau heeft onze hulp ingeroepen, nadat hij een plotselinge afname in de liquiditeit had geconstateerd.

Achtergrond

Een groot reclamebureau is overgenomen door een externe partij. De overname gaat gepaard met verschuivingen binnen het personeelsbestand, management en klantenkring. Een hectische en onoverzichtelijke periode.

De nieuwe eigenaar had een nieuwe directeur aangesteld. Na een inwerkperiode van enkele weken, stelt deze vast dat de gerapporteerde liquiditeitspositie niet vanuit de resultaten kan worden verklaard.

Bij onze binnenkomst stellen wij binnen enkele uren vast dat de financieel manager samen met vorige eigenaren van het bedrijf aanzienlijke hoeveelheden geld van de bankrekening ontvreemdt.

Deze vaststelling leidt tot ontslag op staande voet van de financieel manager. Aan ons bureau wordt gevraagd deze positie in te vullen. Aangezien binnen de organisatie een goede boekhoud afdeling aanwezig is, is de functie parttime ingevuld.

CFO activiteiten

De werkzaamheden van de CFO starten met een uitvoerige doorlichting van de financiële functie. Hierbij komen nog een aantal kleinere fraudes en tekortkomingen naar voren. Deze zijn direct aangepakt, daarna is gestart met het oppakken van de organisatie. De belangrijkste issues hierbij zijn:

  • Het onder controle brengen van het cashmanagement en de reporting

  • Het oplossen van een aantal knelpunten met de Belastingdienst

  • Het informeren en het onderhouden van contacten met de accountmanager en de directeur zakelijk van de huisbankier.

Resultaten

  • Fraudes zijn opgelost en de onttrokken gelden teruggehaald

  • Rust op het cashmanagement vlak en in de relatie met de bank

  • Rust binnen de financiële functie, waardoor de directie weer “in control” is

  • Relaties met Belastingdienst en accountants onder controle en opbouwend richting gegeven.

  • De inzet van de CFO bedroeg gemiddeld 2 dagen/week.

  • Hoe kijken DGA en CFO terug op afgelopen jaar?

  • DGA: “een lot uit de loterij, de redding van de onderneming”

  • CFO: leuke klus, meer van zulke!

Case 2: Groothandel

Groothandel

De directeur/eigenaar van een onderneming in de projectinrichting voelde al langer de behoefte aan een financiële man voor zijn bedrijf met 25 medewerkers.

Achtergrond

De markt verandert de laatste jaren snel, waarbij onder invloed van de economische crisis concurrentie heviger en marges smaller worden. Korter op de bal spelen is nodig, maar de financiële informatie groeit niet mee.

De bezetting van financiën is voldoende voor dagelijkse gang van zaken, maar een verbetering is nodig in de rapportages, sturing en de samenwerking met de accountant.

De logische stap is om op part-time basis een CFO aan te trekken.

Onze eerste kennismaking was bedoeld om te kijken of de noodzakelijke klik tussen ondernemer en de CFO er is.

CFO activiteiten

De CFO startte met een korte doorlichting van de organisatie, de mensen en de financiën. Op basis van hiervan stelt hij met de DGA een actieplan op om een aantal structurele verbeteringen door te voeren:

  • Verbeteren van rapportages om sneller en gedetailleerder inzicht te krijgen

  • Sturen op de combinatie van financiële en commerciële feiten te sturen

  • Structureren van overleg incl. benodigde informatie en rapportages

  • Reduceren van accountantskosten

  • Opleiden en coachen van administratieve medewerkers

  • Sparring partner voor DGA

  • Inzicht in winstgevendheid van de verschillende producten

Naast directe verbeteringen levert de CFO een bijdrage aan de aanpassing van de organisatie aan de moeilijke marktomstandigheden en strategie.

Resultaten

  • Kosten gereduceerd en flexibel gemaakt

  • Scherpere sturing van de organisatie op marges

  • Accountantskosten 40% gereduceerd

  • Inkoopkosten verlaagd bij leveranciers

  • De inzet van de CFO in het afgelopen jaar was gemiddeld 1 dag/week.

  • Hoe kijken DGA en CFO terug op afgelopen jaar?

  • DGA: toegevoegde waarde is duidelijk

  • CFO: enorm leuk om snel inzicht te bieden en resultaat te boeken

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?

Neem contact met ons op!
Schuiven naar boven