Een extra vakantiedag als je niet met het vliegtuig op vakantie gaat, maar met de trein, of budget van je werkgever om je huis te verduurzamen. Steeds meer bedrijven implementeren groene arbeidsvoorwaarden. Dat meldt de werkgeversorganisatie AWVN na eigen onderzoek. Uit hun enquêteresultaten komt naar voren dat steeds meer grote werkgevers bezig zijn met het vergroenen van hun arbeidsvoorwaarden of dit graag zouden willen.
Het bedrijf De Groene Arbeidsovereenkomst ondersteunt grote werkgevers in dit proces. “Ik zie vooral dat jonge idealistische werknemers dit bij jun werkgever aankaarten. Die kijken dan wat mogelijk is. Of het zijn bedrijven die hun eigen maatschappelijke visie willen laten doorsijpelen in hun arbeidsvoorwaarden,” zegt jurist Savannah Koomen, bedenker van De Groene Arbeidsovereenkomst.
Een duurzaam mobiliteitsbeleid is het populairst
Volgens de AWVN hebben de meeste bedrijven tot nu toe ingezet op duurzaam mobiliteitsbeleid. Dit wordt dan ook gestimuleerd door de overheid. Bijvoorbeeld door het aanbieden van een elektrische auto of het bieden van een aantrekkelijke fietskilometervergoeding. Nog een mooi voorbeeld is van het bedrijf Arcadis. Dit bedrijf heeft bewust zijn elf kantoren naast intercity-stations gebouwd. En medewerkers krijgen een OV-kaart die ze ook privé mogen gebruiken. Ook is de thuiswerkvergoeding verhoogd, want “niet reizen is het meest duurzaam.”
Sommige bedrijven bieden extra vakantiedagen aan (als vergoeding voor de extra reistijd) als een werknemer met de trein op vakantie gaat in plaats van met de auto of het vliegtuig. De Roos Advocaten, bijvoorbeeld, geeft voor treinvakanties jaarlijks twee extra vakantiedagen. En wie een jaar lang duurzaam reist, krijgt 8,2 procent in plaats van 8 procent vakantiegeld. “Groen gedrag wordt beloond,” zegt directeur Joni Uhlenbeck. Het kost het bedrijf wel wat extra geld, want fiscaal aftrekbaar is de beloning niet. “Maar onze werknemers worden er blijer van en dat levert indirect natuurlijk ook wat op.”
Werknemers bieden soms weerstand
Niet elk bedrijf staat te springen om groene arbeidsvoorwaarden te implementeren. Vaak komt dit omdat werknemers weerstand bieden. “Waar bemoeit mijn werkgever zich mee?” wordt er dan gezegd. Daarom is het belangrijk dat de wensen van werknemers goed in kaart worden gebracht en dat er passende manieren worden geboden om te verduurzamen. Als voorbeeld noemt Koomen bedrijven die woon-werkverkeer met de fiets beter vergoeden dan met de auto. “Dat moet je niet laten gelden voor mensen die ver weg wonen en geen alternatief hebben.” De voorwaardes om te vergroenen moeten passend en eerlijk zijn.
Een bedrijf dat dit uitstekend doet is Achmea. Zij bieden namelijk een klimaatbudget voor elke werknemer om zijn of haar huis te vergroenen met bijvoorbeeld zonnepanelen of isolatie. Maar niet iedere werknemer heeft een koophuis. Daarom kunnen werknemers ook een elektrische fiets aanschaffen met hun klimaatbudget, of zuinig witgoed.
De overheid moet helpen bij het kunnen vergroenen van de arbeidsvoorwaarden
Er is dus zeker een belangstelling vanuit bedrijven om hun arbeidsvoorwaarden te vergroenen. Maar het is soms wel complex om bepaalde wensen uit te voeren, en het kost veel geld, zeggen Koomen en de AWVN.
Vooral de werkkostenregeling (WKR) wordt als vervelend ervaren. Fietsen, feestjes en kerstpakketten: het komt allemaal uit hetzelfde potje en je kunt het geld maar één keer uitgeven. De AWVN zegt dat wat dat betreft de bal bij de overheid ligt. “Die kan het makkelijker en voordeliger maken, zodat meer werkgevers de ruimte krijgen om met vergroening van arbeidsvoorwaarden aan de slag te gaan.”