Jumbo stopt met de sponsoring van Nederlandse topsporters zoals Jutta Leerdam, Wout van Aert en Max Verstappen. Ook de Grand Prix van Zandvoort moet op zoek naar een nieuwe sponsor. De nieuwe topman van Jumbo vindt dat sportsponsoring niet meer past bij het bedrijf. De topsporters hoeven gelukkig niet te vrezen voor een gebrek aan geld, want ze presteren uitstekend.
Het is geen verrassing van Jumbo stopt met sportsponsoring. In januari werd al bekend dat het bedrijf zou stoppen met het sponsoren van de motorsport. Jumbo zou toen ook al het sponsoren van de autosport aan het heroverwegen zijn.
De racesponsoring was volgens insiders vooral een dure liefhebberij van voormalig topman van Jumbo Frits van Eerd, die in september door de FIOD werd opgepakt omdat hij verdachte is in een witwaszaak rond de motorcrosswereld. Hij heeft inmiddels een stap terug gezet binnen het familiebedrijf.
Sponsoring heeft een bepaalde cyclus
“Sponsoring heeft een bepaalde cyclus. We hebben het hoogste bereikt bij wielrennen en schaatsen. Er komt een moment dat je moet bekijken of we hetzelfde bedrag blijven investeren.” zei de nieuwe topman Ton van Veen in april tijdens het interview met het AD.
Volgens de Franse sportkrant L’Equipe werkte wielrennerploeg Jumbo-Visma vorig jaar met een budget van 25 miljoen euro. Dat is niet verkeerd, maar de Britse wielerploeg Neos Grenadiers heeft 46 miljoen euro te besteden. En dat terwijl de Nederlandse wielerploeg met Wout van Aert en Primož Roglič vorig jaar veel meer won dan de rijke Britse concurrent die geen enkele grote ronde op haar naam schreef.
“Het is jammer dan Jumbo stopt, maar het biedt ons wel de kans om groter en internationaal te denken” zegt Ard Bierens, de woordvoerder van de wielerploeg. “Dankzij de successen is de naamsbekendheid van de wielrenners groot. We zijn momenteel het beste team van de wereld. Dat zorgt uiteraard voor een aantrekkingskracht bij sponsors.”
De deur staat op een kier
Bovendien staat de deur volgens Bierens op een kier, om toch nog wat euro’s van de Nederlandse supermarktketen op te strijken. “Ze willen mogelijk als oprichter van de ploeg doorgaan, waarbij ze ons ook financieel blijven steunen. Het gaat dan wel om minder geld dan bij een hoofdsponsorschap.”
Tot en met 2024 blijft Jumbo de wielrenners steunen als sponsor. “In de sportwereld lopen veel sponsorcontracten maar twee of drie jaar. We hebben nog genoeg tijd om een opvolger van Jumbo te vinden, dus er is geen reden voor angst.”
Wat voor Jumbo-Visma geldt, geldt ook voor Max Verstappen. Hij zal er niet wakker van liggen dat de Nederlandse supermarktketen de stekker eruit trekt. Jumbo sponsort hem al tien jaar, sinds hij overstapte van de karts naar de Formule 1. Hoewel zowel Jumbo als het team Verstappen geen concrete sponsorbedragen noemen, zal hij bij een nieuwe internationale sponsor meer kunnen krijgen.
Gesprekken met mogelijke sponsoren
“We wisten dat er op het gebied van sponsoring veel bij het bedrijf ging veranderen. Het moest er immers een keer van komen. Ik denk dat we, als we in de achteruitkijkspiegel kunnen kijken, kunnen terugkijken op tien hele mooie jaren.” zegt Raymond Vermeulen, de manager van Verstappen.
“Max is in tien jaar uitgegroeid tot een wereldster. We zijn ontzettend trots dat we dit van dichtbij hebben mogen meemaken, maar het internationale podium past niet bij Jumbo als Nederlandse supermarkt met winkels in Nederland en België,” liet de supermarktketen weten in een statement.
Bekendheid in het buitenland is niet nodig
“De sportsponsoring heeft Jumbo heel veel opgeleverd. Het bedrijf is de afgelopen tien jaar heel hard gegroeid, zeker na de overname van de C1000 winkels. Sponsoring heeft ze geholpen om dichter bij de Nederlandse consument te komen en het merk zichtbaarheid te geven.” analyseert sportmarketeer Ruud van der Knaap.
Jumbo heeft het zwaar en wil zichzelf opnieuw uitvinden, aldus Van der Knaap. “Er gaat veel marketingbudget naar de sporters. Het zijn miljoenenprojecten. En de sporters die ze sponsorden, zijn een wereldwijd succes geworden.”
Dit is hartstikke mooi natuurlijk, maar het is niet iets waar Jumbo iets aan heeft. “Het is helemaal niet nodig dat iemand uit Amerika Jumbo kent, die komt hier toch geen boodschappen doen.” zegt Van der Knaap. “Aan de andere kant, hadden de tijden beter geweest, dan zouden ze wellicht doorgaan met sponsoren.”